Wat is VoIP? Als u op zoek bent naar een modern zakelijk telefoonsysteem, dan zal uw onderzoek ongetwijfeld hebben geleid tot VoIP-telefoons, soms voluit aangeduid als: Voice over Internet Protocol telefoontechnologie.
Wist u dat "bedrijven die overschakelen op VoIP de kosten van hun lokale gesprekken tot 40% verminderen, en tot 90% besparen op internationale gesprekken"? Dit is wat VoIP de moeite waard maakt om over te leren en in te investeren als bedrijf.
Door tijd te besteden aan het begrijpen hoe VoIP werkt, kunt u als bedrijf op lange termijn veel besparen. Het is dus van cruciaal belang om dit moderne digitaal-gebaseerde bedrijfstelefoonsysteem te begrijpen, zodat u later de beste VoIP-diensten kunt kiezen.
U bent waarschijnlijk ook het acroniem SIP tegengekomen, of Session Initiation Protocol in verband met VoIP. In feite kan het navigeren door de wereld van zakelijke telefoonsystemen vaak aanvoelen als een alfabet soep van acroniemen. In dit artikel gaan we alleen in op wat VoIP in detail is, en hoe het werkt met SIP. U kunt echter meer te weten komen over SIP en het verschil met VoIP in ons artikel, SIP vs. VoIP: een gids voor bedrijven.
Om te beginnen, wat is VoIP en waar staat het precies voor? VoIP staat voor Voice over Internet Protocol en is in wezen een digitale telefoondienst. In plaats van audio te verzenden via traditionele telefoonlijnen, digitaliseren VoIP-telefoonsystemen uw stem en verzenden audiopakketten via het internet.
In sommige opzichten lijkt VoIP veel op videobellen, behalve dat u alleen audio verstuurt, geen video, heen en weer.
Als een kosteneffectief alternatief voor het traditionele analoge telefoonsysteem, genieten bedrijven van aanzienlijke besparingen met cloud gebaseerde telefonie systemen zoals VoIP. Met gratis offertes van de beste VoIP-telefoonproviders, kan uw bedrijf dat ook.
Dankzij een toename van werken op afstand en de voorkeur van klanten om bedrijven te contacteren via de telefoon, is de populariteit voor VoIP telefoon software en VoIP-hardware ingesteld om te blijven groeien.
Met VoIP-telefoonsystemen kunt u zoveel telefoonlijnen toevoegen als uw bedrijf nodig heeft zonder dat u een elektricien hoeft in te schakelen.
U kunt ook integreren met software om uw gesprekken automatisch te routeren tussen afdelingen of om een digitale opname te houden van elk gesprek dat in uw bedrijf binnenkomt.
Wat is SIP? Nou, niet helemaal het verfrissende zomerdrankje dat u zich voorstelde: SIP staat voor Session Initiation Protocol. Het is een open-source communicatie protocol dat wordt gebruikt door VoIP telefoon systemen om te functioneren.
Voor VoIP zakelijke telefoongebruikers is SIP van cruciaal belang voor het initiëren, onderhouden en beëindigen van een telefoongesprek tussen twee of meer apparaten.
Het is bijzonder belangrijk om het woord protocol te begrijpen om SIP te begrijpen. In deze context is een protocol een reeks regels die door digitale apparaten worden gebruikt om met elkaar te communiceren.
Een protocol als SIP regelt hoe de uitwisseling van gegevenspakketten tussen apparaten wordt gesynchroniseerd en hoe die gegevenspakketten worden geïnterpreteerd.
Het nut van Session Initiation Protocol is niet beperkt tot het mogelijk maken van zakelijke VoIP-telefoongesprekken. SIP-software kan ook worden gebruikt om videoconferenties te houden, instant messages uit te wisselen of multimediabestanden en andere gegevens te verspreiden over wereldwijde teams.
SIP en VoIP rechtstreeks vergelijken heeft niet echt zin. Waarom? Het vergelijken van de twee is als het beoordelen van een goochelaar en zijn assistent naast elkaar.
De ene, VoIP, is de hoofdrolspeler terwijl de andere een bijrol speelt. VoIP is een communicatiesysteem, en SIP is een signaleringsprotocol dat wordt gebruikt om dat communicatiesysteem te ondersteunen.
SIP is één manier om uw VoIP-telefoonsysteem in te zetten. Het wordt geprefereerd door telefonie managers omdat het PBX (private branch exchange) gebruikers direct verbindt met gebruikers van het publieke netwerk.
VoIP zakelijke telefoon systemen die gebruik maken van SIP vertrouwen op het protocol, om informatie door te sturen tussen VoIP-geschikte apparaten. U zult merken dat SIP en VoIP enigszins synoniem zijn geworden, aangezien SIP het meest gebruikte protocol is voor de ondersteuning van VoIP-communicatie.
Om een VoIP telefoonsysteem met SIP te gebruiken, heb je een SIP trunk nodig. Als u zich afvraagt "wat is een SIP trunk en hoe werkt het?", geen paniek. Een SIP trunk kan worden gedefinieerd als het stukje hardware dat alle SIP-geschikte telefoons en toestellen in uw bedrijf in staat stelt om verbinding te maken met het internet.
Als u kiest voor een gehoste VoIP dienst, zal uw SIP trunk zich waarschijnlijk bevinden in een nabijgelegen datacenter.
Of, als u zelf uw eigen VoIP-telefoonsysteem host, kan de SIP trunk worden geïnstalleerd als onderdeel van het interne telefonie netwerk van uw bedrijf.
Het mooie aan het gebruik van SIP trunks is dat ze u toelaten een onbeperkt aantal lijnen aan te sluiten. In de praktijk betekent dit dat u met één enkele SIP-trunk zoveel inkomende of uitgaande telefoongesprekken kunt voeren als uw bedrijf nodig heeft.
De belangrijkste beperking op het aantal gelijktijdige VoIP gesprekken dat uw bedrijf aankan, komt neer op uw internet bandbreedte.
Om een succesvol VoIP-telefoonsysteem op basis van SIP te kunnen gebruiken, heeft u compatibele SIP-hardware nodig. Wat houdt compatibele SIP-hardware in?
Individuele bureautelefoons, die SIP-compatibel moeten zijn. Analoge telefoons, bijvoorbeeld, zullen geen verbinding kunnen maken met een SIP trunk om oproepen te maken en te ontvangen. Hetzelfde geldt voor bureautelefoons die zijn ontworpen voor een ander protocol dan SIP.
Het goede nieuws is dat aangezien SIP zo wijdverbreid gebruikt wordt voor VoIP-telefoonsystemen, de meerderheid van zakelijke handsets en andere VoIP-geschikte apparaten compatibel zijn met SIP.
U hoeft dus geen fortuin uit te geven om de telefoons van uw bedrijf te upgraden naar een moeilijk te verkrijgen model. Controleer het altijd voor de zekerheid.
Waarom gebruiken zoveel VoIP providers en bedrijven SIP als het protocol dat hun telefoonsysteem ondersteunt? Dit protocol is het meest populaire VoIP-protocol geworden omdat het een aantal voordelen biedt ten opzichte van alternatieven, waaronder deze:
✓ SIP is een zeer flexibele, integratie-vriendelijke protocol software
Datapakketten die met SIP worden verzonden, kunnen door andere communicatieprotocollen worden geïnterpreteerd, wat de deur openzet voor integratie met niet-SIP-software.
Hierdoor kunnen VoIP-gesprekken die via SIP verlopen bijvoorbeeld automatisch worden opgenomen met software van derden of kunnen bedrijven hun digitale telefoongesprekken integreren met een eigen interne app.
De flexibiliteit van SIP betekent ook dat uw bedrijf waarschijnlijk geen compatibiliteitsproblemen zal ondervinden als u in de toekomst van softwareplatform verandert.
✓ Kwaliteit voorop, SIP verwerkt VoIP-oproepgegevens individuele apparaten
is nog een reden waarom SIP ideaal is voor bedrijven, met name bedrijven op bedrijfsschaal. Dit voordeel vermindert de hoeveelheid netwerkbandbreedte die door een individueel gesprek wordt gebruikt.
U kunt dus meer medewerkers digitale telefoongesprekken laten voeren zonder connectiviteitsproblemen of slechte gesprekskwaliteit.
✓ Het protocol bij uitstek voor VoIP
De populariteit van SIP heeft er ook voor gezorgd dat dit het protocol bij uitstek is voor nieuwe VoIP telefoonsystemen. Vrijwel elke serviceprovider die VoIP aanbiedt, ondersteunt handsets die geschikt zijn voor SIP, zodat u in de toekomst vrij bent om van provider te wisselen.
Het is ook onwaarschijnlijk dat u problemen heeft met het vinden van software die compatibel is met SIP om de functionaliteit van uw telefoonsysteem uit te breiden.
SIP mag dan het meest populaire protocol zijn voor het gebruik van een VoIP telefoonsysteem, maar het is niet uw enige optie.
H.323 is een ander veelvoorkomend protocol in VoIP systemen. In tegenstelling tot SIP, is H.323 gebouwd om te werken met zowel analoge telefoonsystemen als cloud telefoonsystemen.
De meeste bedrijven schrikken echter terug voor H.323, omdat het moeilijk te implementeren en zeer complex is. En in tegenstelling tot SIP is H.323 niet compatibel met een breed scala aan productiviteitssoftwaretoepassingen.
Andere alternatieven zijn onder meer Media Gateway Control Protocol (MGCP) en Skinny Client Control Protocol (SCCP).
MGCP is enigszins complex en biedt geen ondersteuning voor nummerweergave, wat voor veel bedrijven een groot nadeel is. SCCP is een propriëtair protocol dat door Cisco wordt gebruikt, en het bedrijf heeft het grotendeels afgebouwd ten gunste van SIP.
Het is gemakkelijk om verward te raken bij de vragen, wat is VoIP en wat is SIP?
Kort gezegd is VoIP een type telefoonsysteem dat u in staat stelt te bellen via het internet in plaats van via traditionele, analoge telefoonlijnen. SIP is een communicatieprotocol dat VoIP bellen mogelijk maakt.
Waarom zou u kiezen voor VoIP en SIP? Hoewel er andere VoIP-protocollen beschikbaar zijn, is SIP veruit het populairst, en dat heeft een goede reden. Het maakt het mogelijk VoIP-telefoons te integreren met een breed scala aan productiviteitssoftware.
En met VoIP voor zakelijke software en hardware opties die snellere, meer flexibele communicatie stijlen bieden is het geen wonder dat VoIP een favoriet is bij meerdere bedrijfssectoren wereldwijd.
SIP vermindert ook de belasting die een VoIP telefoonsysteem legt op het netwerk van uw bedrijf, zodat uw werknemers meer gesprekken kunnen voeren en aannemen zonder dat de kwaliteit achteruit gaat.