Framerates zijn essentieel bij gaming. Veel gamers zullen FPS verkiezen boven grafische details. Daar is een zinnige reden voor: hoe meer frames per seconde, hoe nauwkeuriger uw reactietijd.
Hertz en FPS zijn vergelijkbare metingen. Frames per seconde staan voor het aantal frames dat uw GPU in een seconde kan genereren, terwijl Hz staat voor de snelheid waarmee een monitor beelden per seconde kan weergeven. Dus 144 Hz komt overeen met 144 FPS.
Waarom zeggen sommige mensen dan dat 144 Hz gelijk staat aan minder beelden? Zit daar enige waarheid in, of is het een misverstand omdat er geen duidelijke industrienormen zijn voor Hertz of FPS? Om een beter idee te krijgen van de vraag, laten we eens kijken naar Hertz en FPS.
Om deze vraag te beantwoorden, moeten we begrijpen wat Hertz betekent voor monitoren. Hertz is iets anders dan frames per seconde. De Hz van een scherm geeft aan hoe snel het kan verversen om nieuwe informatie weer te geven.
Het onderscheid tussen Hz en FPS klinkt vaag, maar zie het als volgt:
FPS staat voor het aantal frames dat uw GPU elke seconde genereert. Hertz geeft aan hoe snel uw monitor de gegevens van uw GPU kan omzetten in pixels en deze kan weergeven als beelden voordat het proces wordt herhaald voor de gegevens van het volgende frame.
Gelukkig houden FPS en Hertz verband met elkaar. Zestig beelden per seconde vereisen een monitor die 60 Hz kan weergeven zoals bedoeld. Volgens dit eenvoudige principe betekent 144 Hz dat de monitor 144 keer per seconde kan verversen en elke seconde 144 beelden kan weergeven.
Frames per seconde staan voor het aantal frames dat je GPU kan renderen in intervallen van een seconde. Het voordeel van hogere frames per seconde is tweevoudig.
In het algemeen geldt: hoe hoger de framerate, hoe indrukwekkender de graphics voor je zijn, maar over de waarde van een hogere framerate verschillen mensen uiteindelijk van mening. Het is een persoonlijke voorkeur, waarbij velen graag hun hele leven op 30fps gamen en net zoveel plezier hebben.
Er zijn ook factoren die de graphics kunnen verbeteren, maar de framerate beïnvloeden, zoals ray tracing.
Wetenschappers, huisartsen en optometristen geloven meestal dat het menselijk oog niet veel meer dan 60 FPS kan waarnemen.
En voordat we de wetenschap uit het raam gooien, er zijn medische studies die hun bewering ondersteunen. Of je nu wel of niet het verschil ziet tussen 60 en 120 FPS, beide zorgen voor een meer meeslepende ervaring.
Zodra we 144 FPS bereiken, wordt de medische mogelijkheid dat je een verschil ziet bijna nul.
Volgens wetenschappelijke studies ligt de maximale drempel voor een mens om hogere FPS waar te nemen tussen 60 en 120 Hz. Dus volgens die norm kan een 144 Hz-monitor voldoende frames weergeven.
Wat betreft de optie om 144 Hz te gebruiken, geven veel games je misschien geen keuze. Dat komt omdat spellen afhankelijk zijn van FPS voor andere functies in het spel.
De "standaard" stappen in monitorthertz zijn 30 Hz, 60 Hz, 120 Hz en 240 Hz. De meeste spellen bieden FPS-snelheden die daarmee overeenstemmen.
Nee, integendeel, de monitor heeft nog frames over. Uw games zullen nog steeds op 120 FPS draaien, dus u gebruikt slechts 120 Hz van uw 144 Hz monitor. De correlatie tussen Hz en FPS blijft altijd bestaan.
Als u van een 240 Hz monitor naar een 144 Hz monitor gaat, zullen uw frames per seconde lager zijn. Maar nogmaals, deze getallen zijn betekenisloos. Mensen kunnen niet in de buurt komen van het equivalent van 240 FPS.
Erger nog, uw systeem zal FPS weergeven volgens de instellingen van het spel, en elk frame boven 120 FPS (maximaal) is gewoon een verspilling van rekenkracht.
Ja. Een 144 Hz scherm kan tot 144 FPS weergeven, terwijl een 165 Hz scherm tot 165 FPS kan gaan. Dat komt neer op een toename van 13% in framerates.
Maar als we de wetenschap mogen geloven, maakt het verschil tussen beide geen verschil voor je game-ervaring. Het eindoordeel komt dus neer op jouw mening over welk scherm het beste is.